Burggravenlaan, Gent

2022
EvoltaProjectenBurggravenlaan, Gent
Opdrachtgever
Stadsbestuur Gent
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Team Duurzame mobiliteit

Renovatie belangrijke verkeersbrug en aanleg fiets- en voetpaden

Stad Gent maakt “slechtste fietspad van Gent” vlotter, veiliger en pakken fietsvriendelijker

De Stropbrug, met de Burggravenlaan aan de ene kant van het water en de Achilles Heyndrickxlaan aan de andere, vormt een belangrijke verbinding tussen het station Gent-Sint-Pieters en Ledeberg. Het is bovendien de laatste fiets- en voetgangersbrug over de Schelde tot aan Zwijnaarde. Omdat de brug dateert uit de jaren ’70 en net zoals andere bruggen uit die periode tekenen vertoont van veroudering en jarenlang gebrekkig onderhoud, vroeg stad Gent om ze te renoveren. Ons team Duurzame mobiliteit stond in voor de volledige bovenbouw.

We voorzagen langs weerszijden comfortabele fiets- en voetpaden en renoveerden de brug zelf: het betonrot werd structureel hersteld, de oplegtoestellen en voegen werden vervangen, de sierpanelen verwijderd en vernieuwd …

Vandaag is het “slechtste fietspad van Gent” niet meer. Het verkeer tussen de Achilles Heyndrickxlaan en de Burggravenlaan verloopt vlotter en veiliger dan ooit, met verhoogde fietspaden in rode asfalt, volwaardige voetpaden, rustgevend groen, veilige oversteekplaatsen en trapconstructies waarlangs voetgangers de brugoversteek kunnen bereiken.

En ook aan de riolering schonken we de nodige aandacht. Een groot deel van het stedelijke gebied wordt namelijk afgevoerd via de riolering in het projectgebied. We werkten met afvoerkokers van meer dan twee meter breed om de grote volumes de baas te kunnen, en gebruikten speciale uitvoeringsmethodes om de stabiliteit te waarborgen rond het spoortalud en de aanloophellingen.