Driekoningen, Sint-Niklaas
Het sluitstuk van de vernieuwing van de stationsomgeving
Het project Driekoningen focust op de heraanleg van het complexe westelijke knooppunt in het stationsgebied van Sint-Niklaas. Evolta speelde een sleutelrol in dit proces: van mobiliteitsstudie tot het ontwerpen en begeleiden van de werken. Zo dragen we bij aan een efficiëntere en duurzamere stationsomgeving.
Innovatieve mobiliteitsoplossingen voor het westelijk knooppunt
Met behulp van microsimulaties werd het verkeersgedrag op het wegennet grondig geanalyseerd. Na goedkeuring van de Stad Sint-Niklaas en De Lijn werden twee alternatieven ontworpen en getest. Bij de keuze voor het definitieve ontwerp speelden zowel verkeerskundige als stedenbouwkundige aspecten een belangrijke rol. Het concept met dubbele rotondes kwam duidelijk als beste naar voren. Het scoorde hoog op verschillende punten, zoals fietscomfort, toegankelijkheid voor voetgangers, de verbinding met de stad, integratie van het viaduct, en de verbetering van de publieke ruimte. Ook de fietssnelweg werd optimaal geïntegreerd, wat de samenhang in het projectgebied versterkt. Om de doorstroming van het busverkeer te verbeteren, werd gekozen voor busbanen aan zowel de noord- als zuidzijde van de rotondes. Dit ontwerp zorgt voor een efficiënte combinatie van functies en houdt bovendien rekening met de technische randvoorwaarden rond de nabijgelegen spoorlijn.
.
Vlottere doorstroming voor fietsers en voetgangers
Om fietsverkeer in elke richting vlotter te laten verlopen, worden de oversteekplaatsen aan de fietspaden aangepast voor beide richtingen. Dit moet de barrièrewerking van de lanen met middenbermen of busbanen compenseren. Een uitzondering hierop is de fietsoversteek aan de Spoorweglaan, waar een centrale oversteek als alternatief wordt aangeboden om de doorstroming te bevorderen. Deze aanpassingen zorgen voor een betere integratie van fietsverkeer in het geheel en dragen bij aan een veiligere en efficiëntere mobiliteit.
De vormgeving van de publieke ruimte wordt grotendeels bepaald door het concept van het lineaire park. Met drie zorgvuldig gekozen grijstinten krijgt het grijze lappendeken zijn vorm. Om het groene karakter van het park te versterken, wordt de zone rondom de parkeerplaatsen en resterende ruimtes zoveel mogelijk vergroend. Daarnaast werd er een innovatieve oplossing gevonden voor het waterbeheer in Driekoningen. Een uniek stormbekken van 1.250 m³ zorgt voor de opvang van regenwater, in combinatie met een vacuüm spoelsysteem, waarmee wateroverlast doeltreffend wordt aangepakt. Deze maatregelen dragen bij aan een duurzaam en klimaatbestendig ontwerp.