Hoppinpunt Tram 44, Tervuren

2024
EvoltaProjectenHoppinpunt Tram 44, Tervuren
Opdrachtgever
De Werkvennootschap
Locatie
Wezembeek-Oppem
Ontwerpteam
Team Mobiliteit & Ruimte

Maximale mobiliteit en complexiteit

Ooit stond de auto symbool voor ultieme vrijheid, maar vandaag voelt het eerder als vastzitten. Vastzitten in de file en beperkt worden door parkeerproblemen. Pendelaars zoeken verwoed naar alternatieven zoals de fiets en het openbaar vervoer. Zowel de Vlaamse als de Brusselse overheden doen inspanningen om alternatieven voor de auto aan te bieden. De tramterminus op de grens van Tervuren en Wezembeek-Oppem biedt heel wat mogelijkheden. Naast de overstap van auto naar tram, speelt ook de fiets hier een belangrijke rol. Door de uitgebreide capaciteit aan fietsenstallingen kunnen fietsen hier veilig parkeren en overstappen op de hoogfrequente tram 44 naar Brussel. Bovendien wordt ook de fietssnelweg F29 gerealiseerd van waaruit er niet alleen snel gefietst kan worden naar Brussel, maar ook naar Leuven. Dat geldt trouwens ook voor de bus. Mensen stappen aan het Hoppinpunt ook over op de bussen van De Lijn die hen recht naar het centrum van Leuven brengen en zo parkeerproblemen vermijden.

Er zijn veel voorbeelden van infrastructuurprojecten die zo groot en zo complex worden, dat ze nooit het daglicht zien. Ook de complexiteit van het project van het Hoppinpunt op de grens van Tervuren en Wezembeek-Oppem is niet te onderschatten. Zo zijn er niet alleen 2 verschillende gemeenten betrokken. Er zijn ook 2 gewestelijke overheden betrokken: tram 44 wordt geëxploiteerd door de MIVB, een onderdeel van de Brusselse gewestoverheid en aan de kant van de Vlaamse overheid spelen niet alleen De Lijn, ook het departement Mobiliteit en Openbare Werken, het departement Ruimte, het Agentschap Onroerend Erfgoed en niet te vergeten het Agentschap Natuur en Bos. Lokaal dienen de verschillende belangen van de omwonenden afgestemd te worden met die van het Africamuseum (het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika).

Natuur als bindmiddel

Toch is het een vlot vergunningsproces geworden. Het terrein heeft openbaar nut als ruimtelijke bestemming en oorspronkelijk was de grond van de NMBS en dus gelinkt aan het openbaar vervoer. Voor de bewoners verbeterde de situatie. Voorheen lag de parking tot tegen de woonkern. Het ontwerp voorzag een brede groenbuffer waardoor heel wat ongemakken werden weggenomen en het er nu aangenamer wonen is. Het is de werkmethode van De Werkvennootschap om alle adviesverleners van bij de start van het project te betrekken. Ze hebben zich in de voorstudie niet beperkt tot de mobiliteitsactoren, maar we betrokken van bij de start ook het ANB, onroerend erfgoed, het Africamuseum (het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika), de lokale besturen en de bewoners. Wat zeker geholpen heeft, is dat de projectgrens verruimd werd met de Elisabethlaan en een pleintje. Dat maakte het project ook interessant voor de lokale besturen en de bewoners. Door in het ontwerp ook de oorspronkelijke elementen van de tramhalte te behouden en de fietsenstalling hierin te integreren, kreeg het project ook de steun van het Agentschap Onroerend Erfgoed.