Oude vismijn en Groentenmarkt, Lokeren

2024
EvoltaProjectenOude vismijn en Groentenmarkt, Lokeren
Opdrachtgever
Stad Lokeren
Locatie
Lokeren
Ontwerpteam
Team Concept & Ruimte

Pleinen doen herleven en laten verbinden

Ravotten tussen wuivende grassen en kleurrijke bloemen op het parcours van stapstenen. Even trappelen in wat water dat verzamelde in één van de wadi’s. Ouders en grootouders die geamuseerd toekijken op het bankje langs al dat leven.  Even verderop genieten mensen van een goed glas en elkaars gezelschap en wandelen mensen met boodschappen in de hand naar huis.

De Groentenmarkt en Oude Vismijn herleven na de vernieuwingsoperatie die Evolta ontwierp en begeleidde voor de Stad Lokeren.

De beide vernieuwde pleinen vormen een schakel binnen het stedelijke weefsel door structuur te brengen en ruimte te maken voor beleving, zacht weggebruik en groen. De ingrepen verhogen niet alleen de levens- en verblijfskwaliteit maar stimuleren ook sterk de lokale economie en de biodiversiteit.

Schoonheid en functionaliteit gaan er hand in hand door de noodzakelijke wegen, fietsenstallingen en parkeerzones geïntegreerd in te passen in het ontwerp en de materiaalkeuze.

De bestrating van Oude Vismijn vormt een speels element en werd geselecteerd om het verblijfskarakter kracht bij te zetten. In de Groentenmarkt trekken we de typologie van de Markt door maar verbinden de wandellopers in vlakke kassei alle centrumpleinen en vormen er de logische looplijnen. Tegelijk biedt het personen met verminderde mobiliteit een toegankelijke circulatie.

Een sterk blauw-groen concept met maximale opvang en infiltratie van regenwater, maximale vergroening én een -onzichtbaar vanop de begane grond maar toch cruciaal- nieuw gescheiden rioleringsstelsel versterkt het duurzaam verhaal en maakt deze plek veerkrachtiger, nu en in de toekomst.

 

Ook bij de materiaalkeuze voor verhardingen en paden hielden we rekening met waterdoorlaatbaarheid en lokale waterinfiltratie. De primaire paden bestaan uit cementbetonverharding voor een goede toegankelijkheid voor wandelaars en fietsers. De parkeerzone aan de inkomzone werd aangelegd met lineaire grasbetontegels. En voor de andere paden – de secundaire circulatie – gebruikten we kunststofgrastegels. Op die manier konden we niet enkel de uitvoeringskost beperken, maar ook het natuurlijke karakter van de site behouden.