Schoolomgevingen, Lede

2023
EvoltaProjectenSchoolomgevingen, Lede
Opdrachtgever
Gemeente Lede
Locatie
Lede
Ontwerpteam
Team Concept & Ruimte

In de oude situatie had elke schoolomgeving zijn eigen karakter, wat door de jaren heen zo was gegroeid. Er was nood aan een duidelijk visie en een betere zichtbaarheid van de school in de omgeving. De doelstelling was eenvoudig: de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid verhogen.

Dit deden we door een soort van toolbox te ontwikkelen met een aantal concepten die we aan elke schoolomgeving hebben toegepast, uiteraard rekening houdende met de kenmerken van de bestaande omgeving. Deze concepten en de uitvoeringsplannen werden uitvoerig doorsproken met de directeurs van alle scholen, zodat ook lokale problemen aangepakt konden worden.

Door een uniforme look&feel aan elke schoolomgeving te creëren, vergroten we de herkenbaarheid en wordt het duidelijk voor elke weggebruiker wanneer hij/zij de school nadert en die dus ook zijn rijgedrag dient aan te passen. Zo werd er aan elke schoolingang een LED-scherm geplaatst dat oplicht aan het begin en einde van de schooldag om bestuurders aan te manen hun rijgedrag aan te passen. De scholen kunnen deze schermen zelf aanpassen: zo kunnen zij op andere momenten (bijvoorbeeld tijdens de vakanties) ook andere boodschappen tonen en deze schermen gebruiken om te sensibiliseren.

Een herkenbare huisstijl

Een ander concept uit de toolbox is een herkenbare huisstijl. Dit hebben gedaan door verschillende elementen in één accentkleur te voorzien: van het meubilair, de fietsbeugels tot zelfs het zebrapad aan toe. De zebrapaden werden speciaal voor dit project op maat gemaakt: het breed oranje vlak is niet alleen een leuk accent maar is zo gekozen met de bedoeling de oversteekplaats nog meer in het oog te doen springen.

We creëerden een pleingevoel door de (versmalde) rijloper op gelijke hoogte te brengen met het voetpad, dat het gemotoriseerd verkeer ook verplicht om trager te rijden en de auto het gevoel te geven als gast in de omgeving te zijn. Het STOP-principe werd consequent ingezet en de ruimte werd maximaal voor de zachte weggeruikers ingericht: een schoolomgeving die voor iedereen toegankelijk is, waar er geen drempels overwonnen dienen te worden, waar de voetpaden werden verbreed om plaats te geven aan de stroom van kinderen en ouders aan het begin en einde van de schooldag, én waar mogelijk werden er fietsbeugels geplaatst.

Aan elke school werd ook groen toegevoegd, aan de hand van bomen en bloemrijke beplanting, om kleur en vrolijkheid bij te brengen. Het speels meubilair zorgt er ook voor dat de omgeving een ontmoetingsplaats wordt, waar het aangenaam wachten is tot de school gedaan is. De vorm en de kleur van de zitelementen nodigen ook uit tot klauteren en spelen, we zitten ten slotte in een schoolomgeving.

De gemeente Lede werd ook beloond voor de herinrichting van de schoolomgevingen: ze kreeg van de vzw Ouders van verongelukte kinderen een tweede SAVE-label toegekend. De afkorting staat voor Samen Actief voor Veilig Verkeer.