Schoolomgevingen, Lede

Schoolomgevingen, Lede

2023
EvoltaProjectenSchoolomgevingen, Lede
Opdrachtgever
Gemeente Lede
Locatie
Lede
Ontwerpteam
Team Concept & Ruimte

In de oude situatie had elke schoolomgeving zijn eigen karakter, wat door de jaren heen zo was gegroeid. Er was nood aan een duidelijk visie en een betere zichtbaarheid van de school in de omgeving. De doelstelling was eenvoudig: de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid verhogen.

Dit deden we door een soort van toolbox te ontwikkelen met een aantal concepten die we aan elke schoolomgeving hebben toegepast, uiteraard rekening houdende met de kenmerken van de bestaande omgeving. Deze concepten en de uitvoeringsplannen werden uitvoerig doorsproken met de directeurs van alle scholen, zodat ook lokale problemen aangepakt konden worden.

Door een uniforme look&feel aan elke schoolomgeving te creëren, vergroten we de herkenbaarheid en wordt het duidelijk voor elke weggebruiker wanneer hij/zij de school nadert en die dus ook zijn rijgedrag dient aan te passen. Zo werd er aan elke schoolingang een LED-scherm geplaatst dat oplicht aan het begin en einde van de schooldag om bestuurders aan te manen hun rijgedrag aan te passen. De scholen kunnen deze schermen zelf aanpassen: zo kunnen zij op andere momenten (bijvoorbeeld tijdens de vakanties) ook andere boodschappen tonen en deze schermen gebruiken om te sensibiliseren.

Een herkenbare huisstijl

Een ander concept uit de toolbox is een herkenbare huisstijl. Dit hebben gedaan door verschillende elementen in één accentkleur te voorzien: van het meubilair, de fietsbeugels tot zelfs het zebrapad aan toe. De zebrapaden werden speciaal voor dit project op maat gemaakt: het breed oranje vlak is niet alleen een leuk accent maar is zo gekozen met de bedoeling de oversteekplaats nog meer in het oog te doen springen.

We creëerden een pleingevoel door de (versmalde) rijloper op gelijke hoogte te brengen met het voetpad, dat het gemotoriseerd verkeer ook verplicht om trager te rijden en de auto het gevoel te geven als gast in de omgeving te zijn. Het STOP-principe werd consequent ingezet en de ruimte werd maximaal voor de zachte weggeruikers ingericht: een schoolomgeving die voor iedereen toegankelijk is, waar er geen drempels overwonnen dienen te worden, waar de voetpaden werden verbreed om plaats te geven aan de stroom van kinderen en ouders aan het begin en einde van de schooldag, én waar mogelijk werden er fietsbeugels geplaatst.

Aan elke school werd ook groen toegevoegd, aan de hand van bomen en bloemrijke beplanting, om kleur en vrolijkheid bij te brengen. Het speels meubilair zorgt er ook voor dat de omgeving een ontmoetingsplaats wordt, waar het aangenaam wachten is tot de school gedaan is. De vorm en de kleur van de zitelementen nodigen ook uit tot klauteren en spelen, we zitten ten slotte in een schoolomgeving.

De gemeente Lede werd ook beloond voor de herinrichting van de schoolomgevingen: ze kreeg van de vzw Ouders van verongelukte kinderen een tweede SAVE-label toegekend. De afkorting staat voor Samen Actief voor Veilig Verkeer.

Tour en Taxis, Brussel

Tour en Taxis, Brussel

2019
EvoltaProjectenTour en Taxis, Brussel
Opdrachtgever
SA ProjectTour & Taxis
Locatie
Brussel
Ontwerpteam
Team Concept & Ruimte

De stedelijke transformatie van Tour & Taxis

In het hart van de Brusselse stad tussen de Scheldestraat, Picardstraat en Havenlaan, waar de geschiedenis van Tour & Taxis samengaat met moderne innovatie, ontvouwt zich een indrukwekkend stadsvernieuwingsproject. Deze stedelijke vernieuwing is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen publieke en private actoren. De stedelijke transformatie wordt versterkt door een reeks nieuwe interventies, waarbij Evolta verantwoordelijk was voor het technisch ontwerp. Binnen een team met Bureau Bas Smets bvba zorgden we voor een nauwkeurige vertaling op terrein. De rijke historie van het aanwezige patrimonium zoals het Koninklijk Pakhuisplein (privaat), de Parkdreef (Stad Brussel) en de Stationsdreef (Brussels Gewest) worden behouden en vormen de kern van deze dynamische ontwikkeling. Deze interventies brengen niet alleen visuele veranderingen, maar dragen ook bij aan de verbeterde levenskwaliteit in de buurt. Stadsontwikkeling wordt hier niet alleen op papier gevoeld; buurtbewoners en toeristen omarmen de vernieuwingen en ervaren de wijk als aantrekkelijk en uitnodigend om er te vertoeven.

 

Met elke stap vooruit wordt Tour & Taxis een levend bewijs van wat mogelijk is wanneer publieke en private krachten samenkomen om een stedelijke ruimte nieuw leven in te blazen. Deze realisatie zet niet alleen een nieuw hoofdstuk in voor de site zelf, maar versterkt ook de positie van Brussel als een stad van vooruitgang en innovatie.

Aandacht voor verblijfruimte en actieve weggebruiker

Mede door het technisch ontwerp van Evolta onderging het historische brownfield van Tour & Taxis een spectaculaire metamorfose. Met de herinrichting van de Middendreef en het aanleggen van een nieuw landschapsparkpark (in samenwerking met Bureau Bas Smets) wordt deze ooit vergeten ruimte omgevormd tot een aangename toeristische as met iconische groene oase. Dit nieuwe landschap en biedt niet alleen visuele pracht, maar ook een plek waar sociale interactie en welzijn centraal staan. Het ontwerp van het landschapspark en de Middendreef vormen samen een schitterend groen hart in de stad, met strategische, zachte verbindingen die dienen als een veilige en aantrekkelijke (fiets)route. Deze vernieuwde paden maken het mogelijk om de drukke omliggende lanen te vermijden en nodigen uit tot ontspannen wandelingen en sociale ontmoetingen. Deze transformatie brengt niet alleen een adem van frisse lucht en natuur in de stad, maar versterkt ook de sociale cohesie en maakt van de Tour & Taxis-site een levendige en aantrekkelijke plek voor zowel bewoners als bezoekers. Het eentonige vlak van vroeger werd omgetoverd tot een flexibele publieke ruimte waar beleving en circulatie centraal staan.

.

Klimaatadaptieve Innovaties

In samenwerking met de gerenommeerd landschapsarchitect Bas Smets brengt de transformatie van Tour & Taxis een vooruitstrevend klimaat adaptief ontwerp met zich mee, gericht op het beheren van water op een slimme en duurzame manier. Het project introduceert een volledig gescheiden rioleringsstelsel voor efficiënte waterafvoer en -buffering, waardoor overstromingen en wateroverlast worden geminimaliseerd. In het landschapspark worden infiltratiezones, wadi’s en (ondergrondse) bufferbekkens strategisch geïntegreerd om regenwater effectief te verwerken. Dit water wordt vervolgens via overstortsystemen naar het nabijgelegen kanaal geleid. Bovendien wordt regenwater opgevangen en opgeslagen voor hergebruik, met name voor de kantoorgebouwen op de site, wat bijdraagt aan een duurzame watervoorziening. Deze maatregelen maken deel uit van een bredere visie om Tour & Taxis niet alleen aantrekkelijk, maar ook veerkrachtig te maken tegen de uitdagingen van klimaatverandering. Het resultaat is een innovatieve en ecologisch verantwoorde ruimte die voorziet in de behoeften van de stad, nu en in de toekomst.

 

Driekoningen, Sint-Niklaas

Driekoningen, Sint-Niklaas

2018
EvoltaProjectenDriekoningen, Sint-Niklaas
Opdrachtgever
Stad Sint-Niklaas
Locatie
Sint-Niklaas
Ontwerpteam
Team Duurzame mobiliteit

Het sluitstuk van de vernieuwing van de stationsomgeving

Het project Driekoningen focust op de heraanleg van het complexe westelijke knooppunt in het stationsgebied van Sint-Niklaas. Evolta speelde een sleutelrol in dit proces: van mobiliteitsstudie tot het ontwerpen en begeleiden van de werken. Zo dragen we bij aan een efficiëntere en duurzamere stationsomgeving.

Innovatieve mobiliteitsoplossingen voor het westelijk knooppunt

Met behulp van microsimulaties werd het verkeersgedrag op het wegennet grondig geanalyseerd. Na goedkeuring van de Stad Sint-Niklaas en De Lijn werden twee alternatieven ontworpen en getest. Bij de keuze voor het definitieve ontwerp speelden zowel verkeerskundige als stedenbouwkundige aspecten een belangrijke rol. Het concept met dubbele rotondes kwam duidelijk als beste naar voren. Het scoorde hoog op verschillende punten, zoals fietscomfort, toegankelijkheid voor voetgangers, de verbinding met de stad, integratie van het viaduct, en de verbetering van de publieke ruimte. Ook de fietssnelweg werd optimaal geïntegreerd, wat de samenhang in het projectgebied versterkt. Om de doorstroming van het busverkeer te verbeteren, werd gekozen voor busbanen aan zowel de noord- als zuidzijde van de rotondes. Dit ontwerp zorgt voor een efficiënte combinatie van functies en houdt bovendien rekening met de technische randvoorwaarden rond de nabijgelegen spoorlijn.

.

Vlottere doorstroming voor fietsers en voetgangers

Om fietsverkeer in elke richting vlotter te laten verlopen, worden de oversteekplaatsen aan de fietspaden aangepast voor beide richtingen. Dit moet de barrièrewerking van de lanen met middenbermen of busbanen compenseren. Een uitzondering hierop is de fietsoversteek aan de Spoorweglaan, waar een centrale oversteek als alternatief wordt aangeboden om de doorstroming te bevorderen. Deze aanpassingen zorgen voor een betere integratie van fietsverkeer in het geheel en dragen bij aan een veiligere en efficiëntere mobiliteit.

 

De vormgeving van de publieke ruimte wordt grotendeels bepaald door het concept van het lineaire park. Met drie zorgvuldig gekozen grijstinten krijgt het grijze lappendeken zijn vorm. Om het groene karakter van het park te versterken, wordt de zone rondom de parkeerplaatsen en resterende ruimtes zoveel mogelijk vergroend. Daarnaast werd er een innovatieve oplossing gevonden voor het waterbeheer in Driekoningen. Een uniek stormbekken van 1.250 m³ zorgt voor de opvang van regenwater, in combinatie met een vacuüm spoelsysteem, waarmee wateroverlast doeltreffend wordt aangepakt. Deze maatregelen dragen bij aan een duurzaam en klimaatbestendig ontwerp.

Oude vismijn en Groentenmarkt, Lokeren

Oude vismijn en Groentenmarkt, Lokeren

2024
EvoltaProjectenOude vismijn en Groentenmarkt, Lokeren
Opdrachtgever
Stad Lokeren
Locatie
Lokeren
Ontwerpteam
Team Concept & Ruimte

Pleinen doen herleven en laten verbinden

Ravotten tussen wuivende grassen en kleurrijke bloemen op het parcours van stapstenen. Even trappelen in wat water dat verzamelde in één van de wadi’s. Ouders en grootouders die geamuseerd toekijken op het bankje langs al dat leven.  Even verderop genieten mensen van een goed glas en elkaars gezelschap en wandelen mensen met boodschappen in de hand naar huis.

De Groentenmarkt en Oude Vismijn herleven na de vernieuwingsoperatie die Evolta ontwierp en begeleidde voor de Stad Lokeren.

De beide vernieuwde pleinen vormen een schakel binnen het stedelijke weefsel door structuur te brengen en ruimte te maken voor beleving, zacht weggebruik en groen. De ingrepen verhogen niet alleen de levens- en verblijfskwaliteit maar stimuleren ook sterk de lokale economie en de biodiversiteit.

Schoonheid en functionaliteit gaan er hand in hand door de noodzakelijke wegen, fietsenstallingen en parkeerzones geïntegreerd in te passen in het ontwerp en de materiaalkeuze.

De bestrating van Oude Vismijn vormt een speels element en werd geselecteerd om het verblijfskarakter kracht bij te zetten. In de Groentenmarkt trekken we de typologie van de Markt door maar verbinden de wandellopers in vlakke kassei alle centrumpleinen en vormen er de logische looplijnen. Tegelijk biedt het personen met verminderde mobiliteit een toegankelijke circulatie.

Een sterk blauw-groen concept met maximale opvang en infiltratie van regenwater, maximale vergroening én een -onzichtbaar vanop de begane grond maar toch cruciaal- nieuw gescheiden rioleringsstelsel versterkt het duurzaam verhaal en maakt deze plek veerkrachtiger, nu en in de toekomst.

 

Ook bij de materiaalkeuze voor verhardingen en paden hielden we rekening met waterdoorlaatbaarheid en lokale waterinfiltratie. De primaire paden bestaan uit betonstraatstenen voor een goede toegankelijkheid voor wandelaars en fietsers. De parkeerzone aan de inkomzone werd aangelegd met lineaire grasbetontegels. En voor de andere paden – de secundaire circulatie – gebruikten we betongrasdallen.

Gemeentehuis Beigem, Grimbergen

Gemeentehuis Beigem, Grimbergen

2024
EvoltaProjectenGemeentehuis Beigem, Grimbergen
Opdrachtgever
Gemeente Grimbergen
Locatie
Grimbergen
Ontwerpteam
Team Gebouwen

Grimbergen Beigem : renovatie en herbestemming gemeentehuis

Het authentieke gebouw bevindt zich in Beigem op de hoek van de gemeentehuisstraat en de Beigemsesteenweg. Dit gebouw heeft de tand des tijds doorstaan en heeft in het verleden al verschillende functies ondergebracht: Gemeentehuis, onderwijzerswoning, school en bibliotheek.

Momenteel maakt het gebouw deel uit van de scholencampus “GBS T Mierken”. In zijn huidige toestand voldoet het gebouw noch aan de noden van de school, noch aan de huidige comforteisen. Hoewel de ontegensprekelijke erfgoedwaarde van het gebouw nooit vertaald werd in een officiële registratie als onroerend erfgoed, wordt het gebouw in de praktijk toch als waardevol erfgoed beschouwd. Zowel door de bewoners van de gemeente, als door Evolta!

Herbestemming

De school drukte de behoefte uit om in het gebouw plaats te voorzien voor directie, zorglokaal & secretariaat en leraarskamer. Verder is er nood aan 2 extra klaslokalen en is extra vrij-inzetbare ruimte wenselijk.

De centrale ligging van het gebouw zorgt bovendien voor een betere toegankelijkheid van deze functies, wat de algehele werking ten goede komt.

Het gebouw dient bovendien aangepast te worden aan de toegankelijkheidsnormering, en geldende brandwetgeving.

 

Renovatievisie

Uit de waardebepaling blijkt vooral het dorpszicht, met bijhorende gevels en volumetrie, als waardevol ervaren te worden. De bestaande gevels zullen daarom gereinigd en hersteld worden, met integraal behoud van het authentieke karakter, waarbij ook de ingestorte trapgevel van de achterbouw heropgericht zal worden.

Alle gevels zullen voorzien worden van gevelisolatie, die aan de binnenzijde van het gebouw geplaatst wordt om de esthetiek van het gebouw in eer te houden.

Er wordt een nieuwe optopping voorzien ter hoogte van de achterbouw, om de beschikbare ruimte in het gebouw te maximaliseren. Om het authentieke deel duidelijk te kunnen onderscheiden werd deze optopping in hedendaagse en contrasterende materialen ontworpen. Gekoppeld aan deze optopping wordt een secundaire vluchtweg voorzien vanuit de klaslokalen, om te voldoen aan de brandwetgeving.

De stabiliteit van het gebouw wordt eveneens grondig aangepakt, inclusief noodzakelijke versterking van de funderingen.

Comfort en duurzaamheid

 

Het gerenoveerde gemeentehuis zal voldoen aan de hedendaagse eisen van comfort en duurzaamheid. Er worden moderne technieken geïnstalleerd, zoals vloerverwarming, een lucht-waterwarmtepomp, een ventilatiesysteem met koelings- en verwarmingsmogelijkheden, en een systeem voor hemelwaterrecuperatie.

Callicanes, Poperinge

Callicanes, Poperinge

2026
EvoltaProjectenCallicanes, Poperinge
Opdrachtgever
POM West-Vlaanderen
Locatie
Poperinge
Ontwerpteam
Team Gebouwen

Herontwikkeling van een grenspost tot multimodaal knooppunt met kantoorruimtes

Een flexibele herbestemming met een hoge mate van circulariteit

Na het verdrag van Schengen in 1992 verloor de oude douanepost van Callicanes, liggend op de Frans-Belgische grens tussen Steenvoorde, Godewaarsvelde en Poperinge, zijn functie. De site raakte daarna in onbruik en vertoont aan Vlaamse zijde een verloederde aanblik. Evolta helpt de provinciale ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen om de site te herbestemmen en te revitaliseren.

De herbestemming betreft een inrichting van een veilige vrachtwagenparking (voornamelijk voor uitzonderlijk transport) met rustplaats, sanitaire voorzieningen voor de chauffeurs, ingebed in een flexibel multifunctioneel gebouw. De opdracht betreft een evenwichtsoefening tussen enerzijds behoud van de kwaliteit van de open ruimte en anderzijds het economisch opwaarderen van de site.

De poort van West-Vlaanderen

Gezien de ligging is deze locatie bij uitstek geschikt om uit te groeien tot een landmark, een poort op West-Vlaanderen en om op deze site een multifunctioneel gebouw te bouwen. De locatie op de grens is ideaal gelegen om de Noord-Franse en de West-Vlaamse gemeenschappen dichter bij elkaar te brengen, door het stimuleren van grensarbeid of taallessen. Bovendien kan dit gebouw ook een toeristische functie vervullen, doordat het middenin het fietsknooppuntennetwerk van de grensoverschrijdende westhoek ligt.

De flexibele indeling van het gebouw biedt ruimte voor verdere programmering van de site. Zo kan er op elk moment modules bijgeplaatst, heringedeeld of weggelaten worden naargelang de toekomstige functies. Om dit te realiseren, is de structuur van de buitenschil ontworpen met maximale modulaire ritmiek. Met oog op de toekomst kan ook deze buitenschil vergroten of verkleinen naar gelang de noden van het gebouw.

 

Uitstraling

De voorgestelde uitstraling van het gebouw werd gekozen door een afweging te maken tussen duurzaamheid, functionaliteit en budget. Bovendien verleent het ontwerp een dubbele gevel, waarbij de contrasterende en samenhangende elementen een mooie synergie vormen. De buitenschil bestaat uit ritmerende spanten met een secundaire, horizontale balkenstructuur. De ritmering is afgestemd op geprefabriceerde standaard afmetingen. In tegenstelling tot deze uitgelijnde structuur worden de panelen ingevuld met een levendig en speels karakter. Hierin wisselen volle houten en groen begroeide panelen zich af met openingen, die instaan voor het licht en zicht. In de zomer zal de beplanting maximaal in bloei staan, waardoor voldoende schaduw wordt gecreëerd en bijgevolg geen kans bestaat op oververhitting. Terwijl in de winter de lage densiteit van de beplanting zorgt voor maximaal invallend zonlicht.

Functionele herontwikkeling met groene inbedding

 

In het kader van circulariteit wordt de vrachtwagenparking aangelegd op de bestaande verharding, waarbij deze verharding maximaal wordt gerecupereerd. Binnen deze randvoorwaarde wordt gezocht naar een optimale flow en compactheid. De overbodige verharding wordt onthard om de biodiversiteit te versterken en het groene karakter te bevorderen. De nieuwe infrastructuur wordt ingebed in een groene omgeving, voorzien van aangename picknickplaatsen met uitzicht op de Katsberg.

Ten Prinsenhove, Antwerpen

Ten Prinsenhove, Antwerpen

2020
EvoltaProjectenTen Prinsenhove, Antwerpen
Opdrachtgever
LIFE
Locatie
Antwerpen
Ontwerpteam
Team Mens in ontwikkeling

Herwaardering van jaren 70-studentenhome

Open & lichtrijk ontwerp met skylounge biedt ruimte aan 156 studenten in hartje Antwerpen

In mei 2016 sloot de Antwerpse studentenhuisvesting Ten Prinsenhove de deuren na een negatieve evaluatie op brandveiligheid. De universitaire woontoren, die dateert uit de jaren ‘70, was hoogdringend aan renovatie toe. Ons team Mens in ontwikkeling werd ingeschakeld om de studentenhome opnieuw de uitstraling te geven die het verdient – met ruimte voor studenten, gastprofessoren, doctoranten, toeristen en net-afgestudeerden, én een extra dakverdieping die dienstdoet als skylounge. Samen met Antwerps architectenbureau ENOFSTUDIO stonden we in voor het ontwerp, de gebouwentechnieken, de stabiliteitsstudies en EPB-berekening.

Een façade van beton en glas

Zowel de façade als het interieur werden volledig gestript. We behielden de structuur van het gebouw en ontwierpen een zelfdragende betonnen schil met veel glas en een moderne uitstraling. De gevel werd drieledig opgebouwd: de plint onderin heeft een robuuste uitstraling door haar massieve elementen, het lijf is afgewerkt in een verfijnder beton met slanke kolommen en balken, en de kroon is opgevat als een dubbel hoog glazen volume om de verticaliteit te benadrukken. Voor het buitenschrijnwerk kozen we bronskleurig aluminium dat volledig geopend kan worden, afgewerkt met een kenmerkende stalen of glazen borstwering om de veiligheid van de studenten te garanderen. De zonwering geeft een zachte, lichtere look aan het geheel.

Ruimte voor studie, ontmoeting en ontspanning

De eerste twee verdiepingen van het gebouw gaven we publieke functies. Van de rest maakten we maar liefst 156 studentenflats van verschillende types. Op de 10de verdieping kregen een aantal Antwerpse architectenbureaus zoals Dries Otten, Atelier Dialect en ENOFSTUDIO de artistieke vrijheid om een typekamer te ontwikkelen. Als kers op de taart, dient de dakverdieping als skylounge, een prachtige ruimte boven op de studententoren met een fenomenaal uitzicht over de stad.

Licht, openheid, comfort en degelijkheid

Op het gelijkvloers van de studentenhome ontwierpen we een centrale ontmoetingsplaats met een hoog plafond en knusse hoeken, als een natuurlijk verlengde van het toegangsplein buiten. De zachte, warme texturen en kleuren zorgen voor comfort en creëren tegelijk een huiselijke sfeer. In de kamers kozen we voor onderhoudsvriendelijke, degelijke materialen. Overal in het gebouw zorgen de grote raampartijen voor een overvloed aan licht en een direct contact met buiten.

Als architectenbureau staan we volledig achter herbestemming en het nuttig gebruik van de beperkte beschikbare ruimte. Hoewel dit gebouw sterk uitspringt ten opzichte van haar directe omgeving, zou het een groot verlies zijn mocht deze toren verdwenen zijn. We zijn dan ook blij met het resultaat waarbij we de studenten een volledig conforme en veilige thuis kunnen aanbieden en de woontoren een mooie facelift hebben gegeven die statig staat in haar bouwblok.

Ganzendries, Bierbeek

Ganzendries, Bierbeek

EvoltaProjectenGanzendries, Bierbeek
Opdrachtgever
Gemeente Lubbeek, Gemeente Bierbeek
Locatie
Bierbeek
Ontwerpteam
Team Mens & milieu

Waterzuivering en nieuw wegdek in Bierbeek

Gescheiden en gezuiverd afval- en regenwater voor 1.100 inwoners

Veilige fietspaden en een goede riolering zijn belangrijke aandachtspunten voor elke gemeente. Met het project “Verbindingsriolering Ganzendries” maakten de gemeenten Bierbeek en Lubbeek werk van deze punten. Samen met de gemeentes, Aquafin en Fluvius hebben we de handen in elkaar geslagen om rioleringswerken uit te voeren en het fietspad te heraanleggen.

De rioleringswerken omvatten in eerste instantie het aanleggen van de verbindingsriolering tussen Pellenberg en de Tiensesteenweg om het afvalwater te scheiden van het regenwater. Daarnaast kwam er ook een pompstation om het afvalwater naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie te brengen zodat het niet meer ongezuiverd in de natuur terecht komt en de waterkwaliteit sterk omhoog gaat. Als laatste werd een regenwaterbekken aangelegd waarlangs het regenwater vertraagd geloosd wordt in bestaande of nieuwe grachten.

Met deze werken verzamelt Aquafin het afvalwater van 1.100 inwoners uit Lubbeek en Bierbeek, dat eerst nog in de baangrachten belandde, en sluit dit aan op het rioleringsnet. Op termijn kan dit opgetrokken worden tot 1400 inwoners.

Nieuw rioleringsstelsel, nieuw fietspad

Een riolering aanbrengen gaat altijd gepaard met de heraanleg van een nieuw wegdek. In de zones waar er riolering werd geplaatst, werd ook de toenmalige rijwegverharding vernieuwd in asfalt (binnen de bebouwde kom) of beton (buiten de bebouwde kom).

 

 

Er werd ook een dubbel fietspad aangelegd, gescheiden van het wegdek, voor een vlotte en veilige verbinding langsheen de Ganzendries tussen Pellenberg en Lovenjoel. Als extra werd de straatverlichting vervangen door moderne energiezuinige ledverlichting.

                             Bron Quote Theo Francken: artikel hln

Nieuw rioleringsstelsel, nieuw fietspad

Een riolering aanbrengen gaat altijd gepaard met de heraanleg van een nieuw wegdek. In de zones waar er riolering werd geplaatst, werd ook de toenmalige rijwegverharding vernieuwd in asfalt (binnen de bebouwde kom) of beton (buiten de bebouwde kom).

 

 

Er werd ook een dubbel fietspad aangelegd, gescheiden van het wegdek, voor een vlotte en veilige verbinding langsheen de Ganzendries tussen Pellenberg en Lovenjoel. Als extra werd de straatverlichting vervangen door moderne energiezuinige ledverlichting.

Combigebouw Evonik, Antwerpen

Combigebouw Evonik, Antwerpen

2021
EvoltaProjectenCombigebouw Evonik, Antwerpen
Opdrachtgever
Evonik Antwerpen nv
Locatie
Antwerpen
Ontwerpteam
Team Organisatie in beweging

Uitbreiding fabrieksterrein met BEN-“combigebouw”

Overkoepelend gebouw zorgt voor een vlottere samenwerking en kleinere klimaatimpact

Evonik is een wereldmarktleider in de speciaalchemie. Met elf productie-eenheden en tal van ondersteunende diensten is de vestiging in Antwerpen één van de grootste van de internationale groep. Om de werking op het fabrieksterrein te optimaliseren, stond ons team Organisatie in beweging in om samen met de bouwheer op zoek te gaan naar de optimalisatie van de fabriekssite door het clusteren van een aantal ondersteunende diensten. Het combigebouw op de site vormt namelijk de toegangspoort tot de bedrijfssite en herbergt onder meer de logistieke dienst. Wie het terrein wil betreden of verlaten, passeert altijd langs dit gebouw.

We stonden in voor het ontwerp van een overkoepelend gebouw voor de verschillende diensten. Scope van de opdracht: architecturaal ontwerp, stabiliteitsstudies, gebouwentechnieken & infrastructuurwerken.

Circulatie als rode draad

Het combigebouw herbergt verschillende ondersteunende diensten van Evonik. Dit betreft zowel logistiek en bewaking, maar ook de medische dienst en de interne brandweer. Door al deze functies onder één dak te voorzien werden interne en externe circulatiepatronen een cruciale factor in het ontwerp. De verschillende diensten dienden afzonderlijk van elkaar te kunnen functioneren, maar tegelijkertijd diende het gebouw ook voor de verbindende factor te zorgen. Een weldoordacht intern-extern circulatieschema werd opgesteld wat ervoor zorgt dat het gebouw een veilige, maar tegelijk toegankelijke poort vormt voor zowel de bezoekers als de werknemers.

Een vormelijk geheel

Het materiaal- en kleurgebruik van het nieuwe combigebouw sluit aan op die van het recent vernieuwde administratief kantoorgebouw dat zich op het aanpalende terrein bevindt. Hierdoor ervaren bezoekers een gevoel van eenheid bij het betreden van de fabriekssite. Het lijnenspel in combinatie met verschillende materialen en kleuren maakt het gebouw dynamisch waarbij de tactiele volumewerking de verschillende diensten van elkaar onderscheidt. Zo omhelst het nieuwe gebouw de oorspronkelijke logistieke dienst en wordt de bezoeker op een natuurlijke manier naar de hoofdingang geleid.

Voor de brandweerdienst kozen we een combinatie van donkere en lichte gevelbeplating, die de volumewerking van het gebouw versterkt. De wagenhal gaven we een industriële uitstraling met lichte prefab betonpanelen. Die zijn niet alleen duurzaam en robuust – ze versterken ook het contrast met de rest van het combigebouw.

Duurzaam, aangenaam en bijna energieneutraal

Zowel bij de materiaalkeuze binnen als buiten vertrokken we van duurzaamheid, functioneel comfort en energie-efficiëntie. In de werkruimtes werd gekozen voor een gepolierde betonvloer in combinatie met wanden in zichtbaar blijvend betonmetselwerk. Deze combinatie zorgt voor een robuuste, maar onderhoudsvriendelijke omgeving. In de medische dienst en in de leef- en kantoorruimtes werden PVC-vloeren voorzien, telkens met hun eigen kleur en patroon zodat een aangenaam ruimtegevoel ontstaat. De wanden in deze zones werden bepleisterd en geschilderd, waardoor ook hier andere accenten konden worden gelegd.

Met een E-peil van 54 voor het kantoor- en leefgedeelte en een K-peil van 30 voor de wagenhal, voldoet het nieuwe combigebouw aan de voorwaarden voor een BEN-gebouw. De gevelschil werd gedetailleerd ontworpen en geïsoleerd om koudebruggen en warmteverliezen te beperken. De grote ramen, lichtkoepels en daglichtopeningen op strategische plaatsen zorgen voor maximale natuurlijke verlichting terwijl verduisteringen oververhitting voorkomen.

Daarnaast zetten we in op energie- en waterefficiëntie met slimme technieken zoals aanwezigheidsdetectie, daglichtdimming, LED-verlichting, regenwaterrecuperatie, energiebesparende toiletten en — niet onbelangrijk — afstandsverwarming, waarbij overtollige warmte uit het productieproces gerecupereerd wordt om het combigebouw te verwarmen.

Woonzorgcentrum A. Lacourt, Oostende

Woonzorgcentrum A. Lacourt, Oostende

2019
EvoltaProjectenWoonzorgcentrum A. Lacourt, Oostende
Opdrachtgever
Sociaal Huis Oostende
Locatie
Oostende
Ontwerpteam
Team Mens in ontwikkeling

Uitbreiding woonzorgcentrum met 60 woonunits

Een verbouwing met aandacht voor de noden van de huidige en nieuwe bewoners

Naar aanleiding van de nieuwe ruimtelijke planning van de site van WZC De Boarebreker, besliste het Sociaal Huis Oostende om WZC A. Lacourt met 60 kamers uit te breiden.​

Om de uitbreiding te kunnen realiseren zonder de bewoners te moeten evacueren, kozen we ervoor om het centrale blok en het bestaande woonblok B integraal te behouden. De zone van het dagcentrum, de cafetaria en een deel van woonblok A werden gesloopt om plaats te maken voor de ambitieuze uitbreiding.

Voorrang aan nieuwe cafetaria

Onmiddellijk na de sloopwerken startten we met de bouw van een nieuwe cafetariaruimte, omwille van de belangrijke sociale functie van de ruimte. Dankzij een bouwsysteem met een stalen structuur en aluminium-vliesgevel kregen de bewoners snel weer een plek om een koffietje te drinken met hun vrienden, familie en kennissen.

Extra binnen- en buitenruimte

Alle afdelingen kregen bovendien een ruime woonkamer met open keuken om te eten, televisie te kijken, voor animatie, noem maar op. De woonkamers werden stuk voor stuk voorzien van een buitenbalkon waarop bij zonnige dagen kan genoten worden van zonlicht en contact met de binnentuin. De verpleegposten sluiten rechtstreeks aan op de woonkamers.

De meeste gangen eindigen op een kleine rustzone met zicht op de binnentuin of omliggende publieke ruimte, zodat ze natuurlijk verlicht worden en bewoners op elk moment zon en buitenactiviteit kunnen ervaren. In de binnentuin zelf kunnen bewoners samen met hun gezelschap gezellig op het terras van de cafetaria vertoeven, of wandelen tussen diverse groenpartijen.

 

 

Uniforme materialen

Het grootste deel van het nieuwe geveloppervlak bestaat net als de bestaande gevel uit geïsoleerde gevelpleister met een plint in blauwe hardsteen rondom het gebouw. En ook het aluminium schrijnwerk volgt in kleurkeuze en indeling de bestaande ramen, zodat de nieuwe en bestaande bouwdelen zichtbaar een geheel vormen.​