Gentbrugse Meersen, Gentbrugge

Gentbrugse Meersen, Gentbrugge

2020
EvoltaProjectenGentbrugse Meersen, Gentbrugge
Opdrachtgever
Farys
Locatie
Gentbrugge
Ontwerpteam
Team Publieke ruimte

Aanleg van een waterbestendig sportpark in een meandergebied

Nieuwe sportcluster bezorgt Gentenaars 9,4 ha extra sportplezier

De Gentbrugse Meersen is een van de vijf groenpolen in Gent. Om het recreatieve karakter van het park- en natuurgebied verder uit te bouwen, werd ons team gevraagd om een sportcluster te ontwikkelen aan de rand. Een sportpark van zo’n 9,4 ha met onder meer een baseballterrein, softbalveld, cricketveld, drie voetbalvelden, een boardingvoetbalveld (in kunstgras), een schuttersveld, een street-workout-zone, Finse piste en mountainbikeparcours. Ook de nodige randinfrastructuur zoals bergruimten, dug-outs, slagkooien en een heuse scoorderstoren met doucheruimtes en kleedkamers voor de baseball- en softbalclub kon daarbij niet ontbreken.

Ons team Publieke Ruimte stond in voor het volledige ontwerp, de technische studies en de begeleiding van de uitvoeringswerken. Behalve het sportpark legden we in de omgeving een groene parkeerruimte aan en ontwierpen we verschillende fietsenstallingen voor bezoekers. We voorzagen aansluitingen voor elektriciteit en internet op de sportvelden, riolering, ledverlichting volgens de gevraagde lux-waarden, drainage- en beregeningsinstallaties … Het resultaat is een (sport)parkstructuur met zones voor intensieve en extensieve recreatie in verschillende gradaties.

Ondanks de omvang van het projectgebied (9,4 ha) was dit een erg uitdagende ontwerpopdracht. Binnen de site moesten namelijk een achttal sportvelden met heel verschillende vormen en afmetingen op een logische manier gestructureerd worden. En ook groen en water waren belangrijke factoren, aangezien het sportpark aangelegd zou worden in een meersengebied, dat bovendien doorkruist werd door een deel van een oude Scheldemeander. Bij het ontwerp van het sportpark was het onze ambitie om zoveel mogelijk van de meander en bestaande bosstructuur te behouden.

We hoogden het terrein zo’n 1,50 m op, zodat de terreinen het hele jaar rond gebruikt zouden kunnen worden. Om een optimale waterhuishouding te garanderen, combineerden we een uitgebreid drainagenetwerk met een beregeningsinstallatie op grond- en bufferwater. Daarbij zetten we extra in op waterrecuperatie via de drainageleidingen van de sportvelden. De gedraineerde sportvelden werden rechtstreeks aangesloten op verzameldrains die een centraal waterbufferbekken vullen. In nattere periodes wordt overtollig water afgevoerd via een wadi- en grachtensysteem richting de noordelijke natuurzone, in droge periodes kan het centrale bufferbekken bijgevuld worden met gebruik van grondwaterpompen. Door het centrale bufferbekken op een esthetische en logische manier te implementeren in de parkstructuur, zetten we niet enkel in op duurzaam watergebruik (maximale recuperatie) maar verhogen we ook de beleving en educatieve waarde van het gebied.

 

Ook bij de materiaalkeuze voor verhardingen en paden hielden we rekening met waterdoorlaatbaarheid en lokale waterinfiltratie. De primaire paden bestaan uit cementbetonverharding voor een goede toegankelijkheid voor wandelaars en fietsers. De parkeerzone aan de inkomzone werd aangelegd met lineaire grasbetontegels. En voor de andere paden – de secundaire circulatie – gebruikten we kunststofgrastegels. Op die manier konden we niet enkel de uitvoeringskost beperken, maar ook het natuurlijke karakter van de site behouden.

Stiemer, Genk

Stiemer, Genk

2022
EvoltaProjectenStiemer, Genk
Opdrachtgever
Aquafin
Locatie
Genk
Ontwerpteam
Team Mens & Milieu

Stiemer als herboren blauwgroene landschapsparel in Genk

Waterproblematiek in de Stiemervallei aangepakt met ambitieus masterplan

De Stiemervallei is een groenblauwe ader die loopt door het hart van Genk, Limburg. De Stiemerbeek die daar loopt wordt vergezeld van twee Aquafin collectors langs beide zijden die afvalwater afvoeren, maar door een verouderd systeem en hevigere regenval kampte de regio met afvaloverlast en geurhinder. Aquafin heeft de handen in elkaar geslagen met stad Genk en ons team Mens en Milieu om de waterproblematiek aan te pakken. Doel? De waterkwaliteit van de Stiemerbeek verbeteren en vermijden dat oppervlaktewater naar de collectoren stroomt.

Wat liep er nu precies mis? Langs beide zijden van de Stiemerbeek loopt een collector waarin het afvalwater van Oost- en West-Genk opgevangen wordt om het te laten uitkomen in het waterzuiveringsstation. De collector kan je zien als de autostrade voor afvalwater. Zodra er te veel water ophoopt in de buis, creëer je file en wordt overtollig water geëvacueerd via overstorten naar de dichtstbijzijnde gracht of waterloop zoals de Stiemerbeek. Alleen zorgde hevige regenval voor afval en regenwater in de collector waardoor dit terechtkwam in de Stiemerbeek en de waterkwaliteit achteruitging.

In het zuiveringsgebied van Genk bevinden zich een zeventigtal van deze overstorten. Er waren verschillende problemen. Ten eerste was het merendeel van deze overstortconstructies verouderd of beschadigd, waardoor ze niet optimaal werkten en ongecontroleerd overstroomden. Ten tweede stroomde het regenwater van de Stiemer bij hoge waterstand op verschillende plaatsen naar de collector in plaats van andersom. Hierdoor kwam er proper Stiemerwater in de riolering en vervolgens in onze zuiveringsinstallatie terecht, waar het vuil water te verdund aankwam om te kunnen zuiveren. Tot slot traden de overstorten te snel in werking, waardoor er soms afvalwater in de Stiemer terechtkwam.

De rioleringswerken vonden plaats op een 25-tal plekken aan de collector. Allereerst werden oude overstortconstructies afgebroken, bestaande aangepast en nieuwe gebouwd. Er werden ook terugslagkleppen geplaatst op de overstortleiding zodat de Stiemer niet meer kan terugstromen in het stelsel. Daarnaast werden rioleringsdeksels verankerd op de collector langs de Stiemer. Zo kan het water bij overdruk niet ontsnappen via de straatdeksels, maar verloopt dit gecontroleerd via de overstorten. Als laatste werden extra nooduitlaten geplaatst op de collector.

 

Om overlast bij de bewoners van de stad Genk te vermijden werd in het kader van dit project ook een studie gedaan naar de aanwezigheid van kelderaansluitingen en een eventueel risico op terugstromend water naar de huizen.Deze bewoners werden aangeschreven en kregen recht op een kleine terugslagklep ter hoogte van hun aansluiting op de riolering.

Later worden nog extra werken uitgevoerd om enerzijds het regenwater zo lang mogelijk in de wijken te houden waar het weer infiltreert naar het grondwater, en anderzijds om proper water af te voeren naar een nieuwe, natuurlijke stroom die zal meanderen langs de Stiemerbeekvallei en het grondwater verder aanvult.

 

PAULO, Gent

PAULO, Gent

EvoltaProjectenPAULO, Gent
Opdrachtgever
Provincie Oost-Vlaanderen
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Team Organisatie in beweging

Nieuwbouw en renovatie van een energiezuinig en toekomstgericht opleidingscentrum

Opleidingsinstituut voor brandweer, politie en geneeskundige hulpverlening

Het politieopleidingscentrum PAULO was aan een renovatie toe om te transformeren in een nieuw opleidingsinstituut voor brandweer, politie en dringende geneeskundige hulpverlening. De uitdaging voor ons Team Organisatie in Beweging lag in het herstellen of hergebruiken van bestaande structuren in combinatie met nieuwbouw om de drie functies een plek te geven in een duurzaam schoolgebouw waarbij ze elk afzonderlijk functioneren en tegelijkertijd één geheel vormen.

Een grondige analyse van de gehele site was het startpunt om het ontwikkelingspotentieel maximaal te kunnen inschatten. Welke gebouwen moeten gesloopt worden? Welke moeten aangepast worden? Wat moet er bijgebouwd worden? Vragen die een antwoord moesten bieden op een groter vraagstuk waarin een duidelijke, centrale toegang belangrijk is, en tegelijkertijd de afdelingen ook apart toegankelijk moeten zijn voor bezoekers en gebruikers.

De verdeling tussen de afdelingen, net zoals de keuze om af te breken, te herstellen, te renoveren, bij te bouwen of te herorganiseren, werd bepaald op basis van een masterplan en schetsontwerpen. De oppervlakte-inschatting hield alvast rekening met een vernieuwde schietstand voor de politie en extra ruimte voor de hulpverlening.

Niet alleen de oppervlakteverdeling, maar ook de vorm en afzonderlijke functionaliteiten werden onder de loep genomen. Het doel was om alles zo efficiënt, compact en flexibel mogelijk te maken. Iets wat gemakkelijk opgevangen werd met een ingenieuze mobiele onderverdeling die naar keuze kan worden ingezet.

Het is een project waar de geïntegreerde samenwerking tussen architectuur en engineering duidelijk naar voren kwam en een platform bood voor de creatie van een modern schoolgebouw met hoge prestaties. Het proces leidde tot minimale verlieszones en een slimme oriëntatie om de passieve koeling en verwarming te optimaliseren en energieverbruik te verminderen, terwijl een goede balans met de architectonische visie wordt bewaard.

 

 

Naast functionaliteit, werd ook rekening gehouden met geluidscomfort of –overlast, veiligheid en beveiliging, een functioneel dak met goed georiënteerde zonnepanelen en een gunstige vorm om het licht zo goed mogelijk te laten binnenvallen waar het nodig is. Een aangenaam uitzicht hebben we ook niet laten ontbreken.

Al die keuzes leidden tot een optimaal resultaat waar duurzame energie wordt ingezet op een kostenefficiënte en toekomstgerichte manier.

Volvo Cars, Gent

Volvo Cars, Gent

2020
EvoltaProjectenVolvo Cars, Gent
Opdrachtgever
Volvo Cars
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Consultancy services

Ondersteuning logistieke transformatie voor de eerste volledig elektrische Volvo

Optimale goederenstromen bezorgen XC40 Recharge een vliegende start

Tegen 2025 wil Volvo Cars zijn CO2-voetafdruk per wagen met 40 procent verminderen. Dus zet de autobouwer maximaal in op elektrisch en hybride. Ons team Consultancy services ondersteunde de fabriek in Gent bij de opstart van een nieuwe productielijn voor de volledig elektrische XC40 Recharge – de eerste volledig elektrische Volvo.

Onze engineer ter plaatse optimaliseerde samen met zijn collega’s van ‘Plant Supply Chain Engineering’ de nieuwe goederenstromen naar de assemblagelijn.

Tijdens de intensieve voorbereidingsperiode werd elke stap in de bevoorrading zorgvuldig op elkaar afgestemd: de juiste verpakking voor elk stuk, een ononderbroken flow van trailer tot op de lijn zonder tussenvoorraden, gecombineerde transporten per trein voor verschillende verpakkingstypes, en cyclisch aanleveren volgens een standaardmodel. Elk detail was cruciaal – de kleinste variatie zou het proces verstoren.

Intussen loopt de productie van de Volvo XC40 Recharge gesmeerd, en blijven de bestellingen komen.

Liefkenshoekspoorverbinding, Antwerpen

Liefkenshoekspoorverbinding, Antwerpen

2014
EvoltaProjectenLiefkenshoekspoorverbinding, Antwerpen
Opdrachtgever
TUC RAIL
Locatie
Antwerpen
Ontwerpteam
Team Consultancy services

Toezicht op aanleg van ondergrondse spoorinfrastructuur

De nieuwe spoorweg verbindt Linker- en Rechteroever voor vlotter goederentransport

Samen met TUC RAIL, het studiebureau van Infrabel, hield ons team Consultancy services werftoezicht bij de aanleg van de Liefkenshoekspoorverbinding – een ondergrondse spoorverbinding tussen de Antwerpse Linker- en Rechteroever. De Liefkenshoekspoorverbinding is een rechtstreekse spoorverbinding tussen de Linker- en de Rechteroever in de Haven van Antwerpen, waarbij het verkeer van goederentreinen tussen beide oevers mogelijk is zonder het havengebied te moeten verlaten.

Het project was niet alleen vanuit economische invalshoek heel belangrijk voor de haven van Antwerpen, maar heeft eveneens nuttige effecten tot gevolg gehad op de uitdagingen rond mobiliteit, leefmilieu en leefbaarheid in de Antwerpse regio.

De spoorverbinding bestaat uit een dubbelsporig tracé van 16,2 km van Bundel Zuid naar het vormingsstation van Antwerpen Noord dat hierbij onder drie waterpartijen loopt: het Waaslandkanaal, de Schelde en het Kanaaldok.

Naast het bouwen van diverse basisinfrastructuur zoals aquaduct, kokers, geluidsbuffers, slibwanden en open tunnels, werden eveneens aan de bestaande Beverenspoortunnel en de onderdoorgang onder de R2 renovatie- en aanpassingswerkzaamheden uitgevoerd. Voor het deel onder de Schelde en het Kanaaldok worden twee naast elkaar lopende enkelsporige tunnels geboord van elk 6 km lang.

Westerringspoor F400, Gent

Westerringspoor F400, Gent

2019/2022
EvoltaProjectenWesterringspoor F400, Gent
Opdrachtgever
Stadsbestuur Gent
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Team Duurzame mobiliteit

Uitbreiding fietssnelweg met harmonieus fietspad en veilige fietsonderdoorgang

Nieuwe fietsverbindingen maken Gent extra fietsvriendelijk en -veilig

De fietsroute ‘Westerringspoor’ of ‘F400’ is een belangrijke Gentse fietssnelweg die het station Gent-Sint-Pieters verbindt met de Muide, Wondelgem, Mariakerke en de Brugse Poort. In 2018 vroeg Stad Gent ons om de fietssnelweg uit te breiden met een fietspad op de rand van het natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen. Twee jaar later werden we ook ingeschakeld voor de bouw van een nieuwe fietsonderdoorgang aan de drukke Drongensesteenweg, om de veiligheid van fietsers te verzekeren.

Ons team Duurzame mobiliteit ging over de volledige studieopdracht, van schetsontwerp tot aanbestedingsdossier en de coördinatie van de werken.

Comfortabel fietspad in harmonie met de omgeving

Op het drassige terrein van het beschermde natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen voorzagen we een fietsverbinding tussen de Noormanstraat en de Mahatma Ghandistraat. Daarbij kozen we voor een bruine, uitgewassen betonverharding, waardoor het fietspad volledig opgaat in de natuurlijke omgeving.

Tijdens de werken legden we vier overbruggingen aan over waterlopen. Drie bruggen (met een overspanning van 13, 14,5 en 21 meter) werden uitgevoerd als betonnen integraalbruggen, de vierde (met een overspanning van 14 meter) ontwierpen we op vraag van Onroerend Erfgoed in staal met een plankendek.

Veilige fietsonderdoorgang

De Drongensesteenweg is een van de belangrijkste wegen van de stad, die de R40 verbindt met de R4 en ook de aansluiting maakt met de E40. De verkeersader krijgt heel wat verkeer van en naar de stad te verwerken. Vóór de ingreep moeten fietsers op het Westerringspoor de Drongensesteenweg kruisen via een fietsoversteekplaats met lichten. Dat was niet alleen onveilig, maar belemmerde ook het fietscomfort en de continuïteit van de hoofdroute. Om daar een antwoord op te bieden, vroeg Stad Gent ons om een nieuwe fietsonderdoorgang uit te werken.

Na een evaluatie van verschillende scenario’s beslisten we om een nieuwe fietskoker te bouwen aansluitend op de bestaande Leiekoker. We verbreedden het zicht in de tunnel door een deel van de bestaande wand af te breken en te vervangen door een kolommenwand, wat een positieve impact heeft op de beleving en ervaring van de onderdoorgang. Het project omvatte onder meer watergebonden civiele werken, aanloophellingen, vaste brugoverspanningen en wegenwerken.

Vandaag kunnen fietsers en voetgangers het kruispunt van de Bunderweg en Drongensesteenweg veilig en ongehinderd ondergronds kruisen.

FRWRD, Bredene

FRWRD, Bredene

2021
EvoltaProjectenFRWRD, Bredene
Opdrachtgever
FRWRD
Locatie
Bredene
Ontwerpteam
Team Organisatie in beweging

Kantoorontwerp volgens principes van circulair bouwen

Veranderingsgericht ontwerp voor een vooruitstrevend accountancykantoor

Voor FRWRD (het voormalige CPJ Accountants) ontwierp team Organisatie in beweging een nieuw, polyvalent kantoorgebouw. Het gebouw is ontworpen volgens het circulaire principe van veranderingsgericht bouwen, waardoor het eenvoudig kan aangepast worden aan de nieuwe noden en wensen van de huidige en toekomstige gebruikers.

Het ontwerp bestaat uit een industriële constructie met twee bouwlagen en een transparante kantoorindeling. Het heeft een minimale vaste structuur, lichte wanden en beweegbare glazen delen. De leidingen lopen zichtbaar langs de hoge plafonds als industriële blikvangers, en er werd een dakterras voorzien voor extra lichtinval in het hart van het gebouw. Enkele originele architecturale accenten aan de gevel geven het nieuwe kantoorgebouw van FRWRD zijn unieke uitstraling.

Fluxys, Zeebrugge

Fluxys, Zeebrugge

2020
EvoltaProjectenFluxys, Zeebrugge
Opdrachtgever
Fluxys
Locatie
Zeebrugge
Ontwerpteam
Team Consultancy services

Toezicht bij de bouw van de 2de Jetty aanlegsteiger en 5de LNG-opslagtank

Dankzij dit project kunnen jaarlijks meer dan 200 extra LNG-schepen aanmeren in de haven

Met deze tweede aanlegsteiger en de 5de tank kunnen voortaan zowel kleine als grote LNG-schepen geladen en gelost worden, gaande van 2.000m³ tot 217.000m³ LNG. Kleine bunkerschepen zullen LNG kunnen laden voor de bevoorrading van andere schepen die LNG als brandstof gebruiken.

Het team Consultancy services ondersteunde het projectteam van Fluxys tijdens de uitvoeringsfase op de werf. Zij waren verantwoordelijk voor het toezicht op de werf en het documentenbeheer tussen Fluxys en de Contractor.

Stedelijke basisschool Spoele, Lokeren

Stedelijke basisschool Spoele, Lokeren

2015
EvoltaProjectenStedelijke basisschool Spoele, Lokeren
Opdrachtgever
Stadsbestuur Lokeren
Locatie
Lokeren
Ontwerpteam
Team Mens in ontwikkeling

Nieuwe basisschool met polyvalente ruimtes voor onderwijs, sport, spel en cultuur

Gefaseerde verbouwing zorgt voor minimale overlast

In opdracht van het stadsbestuur vernieuwden we basisschool “Spoele” in Lokeren. Het project wordt gekenmerkt door polyvalente ruimtes, veel natuurlijk licht, energiezuinige verwarming en verlichting, akoestische wanden en speelse en comfortabele vloeren. Om overlast en kosten te beperken en ervoor te zorgen dat de school gewoon open kon blijven, verliep de verbouwing in fases.

Ons team Mens in ontwikkeling stond in voor het ontwerp van het nieuwe schoolgebouw, het stabiliteitsonderzoek, de gebouwentechnieken en omgevingsaanleg.

Verhuis in verschillende fases

In een eerst fase werden de klascontainers van de kleuterschool verplaatst, waarna een nieuw kleuterblok werd opgericht. Zodra de kleuters verhuisd waren naar de nieuwe gebouwen, werd de lagere school ondergebracht in de containerklassen. Als laatste werden het bestaande gebouw van de lagere school en de turnzaal gesloopt om plaats te maken voor de nieuwe vleugel met ruimte voor de lagereschoolklassen, het secretariaat, de refter en de opvang.​

Een veilige boulevard en authentieke keiklinkers

Ontwerp en indeling

Het kleuterpaviljoen en de lagereschoolklassen werden gescheiden en voorzien van hun eigen toegangen en speelplaats.

De lagereschoolklassen werden opgericht langs de noordzijde van de site. Daardoor is de speelplaats zuidgericht, en konden de klassen voorzien worden met grote raampartijen voor de nodige dosis natuurlijk daglicht zonder kans op oververhitting. De tweede vleugel is oost-westgeoriënteerd, waardoor opnieuw maximaal gebruik kon worden gemaakt van natuurlijke verlichting.​ Tussen beide vleugels bevinden zich de administratieve en ondersteunende ruimtes zoals de opwarmkeuken met refter, het secretariaat en de turnzaal.

Door de gangen op de zuidzijde te richten creëerden we een thermische buffer. Die zorgt voor de nodige warmtewinsten in de tussenseizoenen, en voorkomt oververhitting van de klaslokalen in de zomerperiode. Het natuurlijke daglicht dat binnenkomt langs de gangen kan dankzij de glaspartijen naast de klasdeuren doordringen tot in de klassen. Op die manier worden zowel de klaslokalen als de gangen natuurlijk verlicht en verlucht.

Materiaalgebruik

Alle wanden werden uitgevoerd in lichte betonblokken om (onderhouds)kosten te besparen. Tussen de klaslokalen werden ze voor akoestische redenen ontdubbeld. Voor de vloeren kozen we een heterogene kunststofafwerking in verschillende kleuren voor een aangenaam speelcomfort. De gymvloer voorzagen we van een extra dempende onderlaag.

Verwarming en verlichting

Beide schoolgebouwen worden verwarmd met vloerverwarming, en dankzij de grote ramen is de behoefte aan kunstlicht beperkt. De verlichtingsarmaturen kregen automatische dimmers, en in alle bergingen en sanitair werden bewegingssensoren geplaatst. De klassen zelf werden uitgerust met performante, energiezuinige verlichtingstoestellen. Het secretariaat werd voorzien van een “alles-uit”-knop, om te voorkomen dat bij het afsluiten van de school de verlichting ongewild blijft branden. ​

Dankzij de polyvalente inrichting kunnen de schoolgebouwen optimaal worden gebruikt, ook buiten de schooluren. De gymzaal kan volledig verduisterd worden voor toneel-, dans- of filmvoorstellingen. En ook de overdekte speelplaats kan gebruikt worden voor collectieve momenten.

Will Tura Sportpark, Veurne

Will Tura Sportpark, Veurne

2017
EvoltaProjectenWill Tura Sportpark, Veurne
Opdrachtgever
AGB Veurne
Locatie
Veurne
Ontwerpteam
Team Mens in ontwikkeling

Uitbreiding sport- en recreatiepark

Meer ruimte voor sport en spel in Veurne dankzij nieuwe buitenterreinen en dubbele sporthal

Ons team Mens in ontwikkeling hielp Veurne bij de uitbreiding en nieuwe infrastructuur van haar stedelijk sportpark. Van een voetbalveld in kunstgras, polyvalente speelzone en Finse piste tot kleedkamers, een dubbele sporthal met cafetaria en de bijhorende infrastructuurwerken. Scope: architectuur, stabiliteitsstudies, technieken, infrastructuur en EPB-berekening.

Het team stond in voor de bouw van de dubbele sporthal met een centrale tribune voor zicht op de twee zalen, de cafetaria en de kleedruimtes voor de voetbalspelers. Er werd ook een dojo voorzien voor Japanse vechtsporten. Ze werkten nauw samen met het team Publieke ruimte die de speelvelden in kunstgras, de polyvalente speelzone en de Finse piste vormgaven.