Schoolomgevingen, Lede

Schoolomgevingen, Lede

2023
EvoltaProjectenSchoolomgevingen, Lede
Opdrachtgever
Gemeente Lede
Locatie
Lede
Ontwerpteam
Team Concept & Ruimte

In de oude situatie had elke schoolomgeving zijn eigen karakter, wat door de jaren heen zo was gegroeid. Er was nood aan een duidelijk visie en een betere zichtbaarheid van de school in de omgeving. De doelstelling was eenvoudig: de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid verhogen.

Dit deden we door een soort van toolbox te ontwikkelen met een aantal concepten die we aan elke schoolomgeving hebben toegepast, uiteraard rekening houdende met de kenmerken van de bestaande omgeving. Deze concepten en de uitvoeringsplannen werden uitvoerig doorsproken met de directeurs van alle scholen, zodat ook lokale problemen aangepakt konden worden.

Door een uniforme look&feel aan elke schoolomgeving te creëren, vergroten we de herkenbaarheid en wordt het duidelijk voor elke weggebruiker wanneer hij/zij de school nadert en die dus ook zijn rijgedrag dient aan te passen. Zo werd er aan elke schoolingang een LED-scherm geplaatst dat oplicht aan het begin en einde van de schooldag om bestuurders aan te manen hun rijgedrag aan te passen. De scholen kunnen deze schermen zelf aanpassen: zo kunnen zij op andere momenten (bijvoorbeeld tijdens de vakanties) ook andere boodschappen tonen en deze schermen gebruiken om te sensibiliseren.

Een herkenbare huisstijl

Een ander concept uit de toolbox is een herkenbare huisstijl. Dit hebben gedaan door verschillende elementen in één accentkleur te voorzien: van het meubilair, de fietsbeugels tot zelfs het zebrapad aan toe. De zebrapaden werden speciaal voor dit project op maat gemaakt: het breed oranje vlak is niet alleen een leuk accent maar is zo gekozen met de bedoeling de oversteekplaats nog meer in het oog te doen springen.

We creëerden een pleingevoel door de (versmalde) rijloper op gelijke hoogte te brengen met het voetpad, dat het gemotoriseerd verkeer ook verplicht om trager te rijden en de auto het gevoel te geven als gast in de omgeving te zijn. Het STOP-principe werd consequent ingezet en de ruimte werd maximaal voor de zachte weggeruikers ingericht: een schoolomgeving die voor iedereen toegankelijk is, waar er geen drempels overwonnen dienen te worden, waar de voetpaden werden verbreed om plaats te geven aan de stroom van kinderen en ouders aan het begin en einde van de schooldag, én waar mogelijk werden er fietsbeugels geplaatst.

Aan elke school werd ook groen toegevoegd, aan de hand van bomen en bloemrijke beplanting, om kleur en vrolijkheid bij te brengen. Het speels meubilair zorgt er ook voor dat de omgeving een ontmoetingsplaats wordt, waar het aangenaam wachten is tot de school gedaan is. De vorm en de kleur van de zitelementen nodigen ook uit tot klauteren en spelen, we zitten ten slotte in een schoolomgeving.

De gemeente Lede werd ook beloond voor de herinrichting van de schoolomgevingen: ze kreeg van de vzw Ouders van verongelukte kinderen een tweede SAVE-label toegekend. De afkorting staat voor Samen Actief voor Veilig Verkeer.

Gemeentehuis Beigem, Grimbergen

Gemeentehuis Beigem, Grimbergen

2024
EvoltaProjectenGemeentehuis Beigem, Grimbergen
Opdrachtgever
Gemeente Grimbergen
Locatie
Grimbergen
Ontwerpteam
Team Gebouwen

Grimbergen Beigem : renovatie en herbestemming gemeentehuis

Het authentieke gebouw bevindt zich in Beigem op de hoek van de gemeentehuisstraat en de Beigemsesteenweg. Dit gebouw heeft de tand des tijds doorstaan en heeft in het verleden al verschillende functies ondergebracht: Gemeentehuis, onderwijzerswoning, school en bibliotheek.

Momenteel maakt het gebouw deel uit van de scholencampus “GBS T Mierken”. In zijn huidige toestand voldoet het gebouw noch aan de noden van de school, noch aan de huidige comforteisen. Hoewel de ontegensprekelijke erfgoedwaarde van het gebouw nooit vertaald werd in een officiële registratie als onroerend erfgoed, wordt het gebouw in de praktijk toch als waardevol erfgoed beschouwd. Zowel door de bewoners van de gemeente, als door Evolta!

Herbestemming

De school drukte de behoefte uit om in het gebouw plaats te voorzien voor directie, zorglokaal & secretariaat en leraarskamer. Verder is er nood aan 2 extra klaslokalen en is extra vrij-inzetbare ruimte wenselijk.

De centrale ligging van het gebouw zorgt bovendien voor een betere toegankelijkheid van deze functies, wat de algehele werking ten goede komt.

Het gebouw dient bovendien aangepast te worden aan de toegankelijkheidsnormering, en geldende brandwetgeving.

 

Renovatievisie

Uit de waardebepaling blijkt vooral het dorpszicht, met bijhorende gevels en volumetrie, als waardevol ervaren te worden. De bestaande gevels zullen daarom gereinigd en hersteld worden, met integraal behoud van het authentieke karakter, waarbij ook de ingestorte trapgevel van de achterbouw heropgericht zal worden.

Alle gevels zullen voorzien worden van gevelisolatie, die aan de binnenzijde van het gebouw geplaatst wordt om de esthetiek van het gebouw in eer te houden.

Er wordt een nieuwe optopping voorzien ter hoogte van de achterbouw, om de beschikbare ruimte in het gebouw te maximaliseren. Om het authentieke deel duidelijk te kunnen onderscheiden werd deze optopping in hedendaagse en contrasterende materialen ontworpen. Gekoppeld aan deze optopping wordt een secundaire vluchtweg voorzien vanuit de klaslokalen, om te voldoen aan de brandwetgeving.

De stabiliteit van het gebouw wordt eveneens grondig aangepakt, inclusief noodzakelijke versterking van de funderingen.

Comfort en duurzaamheid

 

Het gerenoveerde gemeentehuis zal voldoen aan de hedendaagse eisen van comfort en duurzaamheid. Er worden moderne technieken geïnstalleerd, zoals vloerverwarming, een lucht-waterwarmtepomp, een ventilatiesysteem met koelings- en verwarmingsmogelijkheden, en een systeem voor hemelwaterrecuperatie.

PAULO, Gent

PAULO, Gent

EvoltaProjectenPAULO, Gent
Opdrachtgever
Provincie Oost-Vlaanderen
Locatie
Gent
Ontwerpteam
Team Organisatie in beweging

Nieuwbouw en renovatie van een energiezuinig en toekomstgericht opleidingscentrum

Opleidingsinstituut voor brandweer, politie en geneeskundige hulpverlening

Het politieopleidingscentrum PAULO was aan een renovatie toe om te transformeren in een nieuw opleidingsinstituut voor brandweer, politie en dringende geneeskundige hulpverlening. De uitdaging voor ons Team Organisatie in Beweging lag in het herstellen of hergebruiken van bestaande structuren in combinatie met nieuwbouw om de drie functies een plek te geven in een duurzaam schoolgebouw waarbij ze elk afzonderlijk functioneren en tegelijkertijd één geheel vormen.

Een grondige analyse van de gehele site was het startpunt om het ontwikkelingspotentieel maximaal te kunnen inschatten. Welke gebouwen moeten gesloopt worden? Welke moeten aangepast worden? Wat moet er bijgebouwd worden? Vragen die een antwoord moesten bieden op een groter vraagstuk waarin een duidelijke, centrale toegang belangrijk is, en tegelijkertijd de afdelingen ook apart toegankelijk moeten zijn voor bezoekers en gebruikers.

De verdeling tussen de afdelingen, net zoals de keuze om af te breken, te herstellen, te renoveren, bij te bouwen of te herorganiseren, werd bepaald op basis van een masterplan en schetsontwerpen. De oppervlakte-inschatting hield alvast rekening met een vernieuwde schietstand voor de politie en extra ruimte voor de hulpverlening.

Niet alleen de oppervlakteverdeling, maar ook de vorm en afzonderlijke functionaliteiten werden onder de loep genomen. Het doel was om alles zo efficiënt, compact en flexibel mogelijk te maken. Iets wat gemakkelijk opgevangen werd met een ingenieuze mobiele onderverdeling die naar keuze kan worden ingezet.

Het is een project waar de geïntegreerde samenwerking tussen architectuur en engineering duidelijk naar voren kwam en een platform bood voor de creatie van een modern schoolgebouw met hoge prestaties. Het proces leidde tot minimale verlieszones en een slimme oriëntatie om de passieve koeling en verwarming te optimaliseren en energieverbruik te verminderen, terwijl een goede balans met de architectonische visie wordt bewaard.

 

 

Naast functionaliteit, werd ook rekening gehouden met geluidscomfort of –overlast, veiligheid en beveiliging, een functioneel dak met goed georiënteerde zonnepanelen en een gunstige vorm om het licht zo goed mogelijk te laten binnenvallen waar het nodig is. Een aangenaam uitzicht hebben we ook niet laten ontbreken.

Al die keuzes leidden tot een optimaal resultaat waar duurzame energie wordt ingezet op een kostenefficiënte en toekomstgerichte manier.

Stedelijke basisschool Spoele, Lokeren

Stedelijke basisschool Spoele, Lokeren

2015
EvoltaProjectenStedelijke basisschool Spoele, Lokeren
Opdrachtgever
Stadsbestuur Lokeren
Locatie
Lokeren
Ontwerpteam
Team Mens in ontwikkeling

Nieuwe basisschool met polyvalente ruimtes voor onderwijs, sport, spel en cultuur

Gefaseerde verbouwing zorgt voor minimale overlast

In opdracht van het stadsbestuur vernieuwden we basisschool “Spoele” in Lokeren. Het project wordt gekenmerkt door polyvalente ruimtes, veel natuurlijk licht, energiezuinige verwarming en verlichting, akoestische wanden en speelse en comfortabele vloeren. Om overlast en kosten te beperken en ervoor te zorgen dat de school gewoon open kon blijven, verliep de verbouwing in fases.

Ons team Mens in ontwikkeling stond in voor het ontwerp van het nieuwe schoolgebouw, het stabiliteitsonderzoek, de gebouwentechnieken en omgevingsaanleg.

Verhuis in verschillende fases

In een eerst fase werden de klascontainers van de kleuterschool verplaatst, waarna een nieuw kleuterblok werd opgericht. Zodra de kleuters verhuisd waren naar de nieuwe gebouwen, werd de lagere school ondergebracht in de containerklassen. Als laatste werden het bestaande gebouw van de lagere school en de turnzaal gesloopt om plaats te maken voor de nieuwe vleugel met ruimte voor de lagereschoolklassen, het secretariaat, de refter en de opvang.​

Een veilige boulevard en authentieke keiklinkers

Ontwerp en indeling

Het kleuterpaviljoen en de lagereschoolklassen werden gescheiden en voorzien van hun eigen toegangen en speelplaats.

De lagereschoolklassen werden opgericht langs de noordzijde van de site. Daardoor is de speelplaats zuidgericht, en konden de klassen voorzien worden met grote raampartijen voor de nodige dosis natuurlijk daglicht zonder kans op oververhitting. De tweede vleugel is oost-westgeoriënteerd, waardoor opnieuw maximaal gebruik kon worden gemaakt van natuurlijke verlichting.​ Tussen beide vleugels bevinden zich de administratieve en ondersteunende ruimtes zoals de opwarmkeuken met refter, het secretariaat en de turnzaal.

Door de gangen op de zuidzijde te richten creëerden we een thermische buffer. Die zorgt voor de nodige warmtewinsten in de tussenseizoenen, en voorkomt oververhitting van de klaslokalen in de zomerperiode. Het natuurlijke daglicht dat binnenkomt langs de gangen kan dankzij de glaspartijen naast de klasdeuren doordringen tot in de klassen. Op die manier worden zowel de klaslokalen als de gangen natuurlijk verlicht en verlucht.

Materiaalgebruik

Alle wanden werden uitgevoerd in lichte betonblokken om (onderhouds)kosten te besparen. Tussen de klaslokalen werden ze voor akoestische redenen ontdubbeld. Voor de vloeren kozen we een heterogene kunststofafwerking in verschillende kleuren voor een aangenaam speelcomfort. De gymvloer voorzagen we van een extra dempende onderlaag.

Verwarming en verlichting

Beide schoolgebouwen worden verwarmd met vloerverwarming, en dankzij de grote ramen is de behoefte aan kunstlicht beperkt. De verlichtingsarmaturen kregen automatische dimmers, en in alle bergingen en sanitair werden bewegingssensoren geplaatst. De klassen zelf werden uitgerust met performante, energiezuinige verlichtingstoestellen. Het secretariaat werd voorzien van een “alles-uit”-knop, om te voorkomen dat bij het afsluiten van de school de verlichting ongewild blijft branden. ​

Dankzij de polyvalente inrichting kunnen de schoolgebouwen optimaal worden gebruikt, ook buiten de schooluren. De gymzaal kan volledig verduisterd worden voor toneel-, dans- of filmvoorstellingen. En ook de overdekte speelplaats kan gebruikt worden voor collectieve momenten.